Saturday, June 20, 2009

Ada kalanya Keceriaan itu Membahagiakan


Bahagiakan kehidupan ini,,, jangan selalu bersedih....pikir positif,lihat dengan penuh hikmah, rasa dengan penuh kasih,

Gelombang emosi kita punya getaran tersendiri.

Getaran positif akan menarik situasi positif. Begitu juga dengan getaran negatif. Bila fikiran kita asyik menerbitkan getararan negatif, maka ia akan menarik situasi-situasi negatif.

Sebab itulah perlunya kita 100% sentiasa berfikiran positif, bertindak positif dan berkata yang positif-positif saja sepanjang masa, seboleh mungkin, selama mungkin supaya segala apa yang muncul dalam hidup kita yang positif saja.

Jika kita berfikiran negatif walaupun sedikit, gelombang fikiran negatif yang sedikit saja tu akan memadam banyak gelombang positif yang dah kita cuba kekalkan sepanjang hari. Punyalah payah kita nak jaga, pastu senang-senang saja nak hilang. Mesti kita tak nak camtu kan…

Thats why kita perlu elakkan dari perkara-perkara yang boleh membuat kita berfikiran negatif walaupun sedikit atau terperangkap masuk ke fikiran negatif cuma sesaat. Anda perlu sedar. Walaupun sikit, fikiran negatif tetap memberi kesan yang besar!

Ingat. Hanya akan ada SATU jenis gelombang saja di minda kita pada satu-satu masa.

Hanya akan ada SATU emosi saja di fikiran kita pada satu-satu masa. Ia berubah-ubah sama ada positif atau negatif, bergantung pada keinginan kita.

Jadi, biar yang satu tu kita letak semuanya yang positif saja.

Jika kita tekad nak kawal fikiran kita supaya sentiasa jadi positif, maka positiflah ia. Nak mengawal fikiran positif sepanjang hari memerlukan kekuatan jatidiri, kemahiran mengawal emosi dan tekad yang kuat sebab di sekeliling kita banyak terdapat gelombang-gelombang negatif.

Nak jadi titik putih di atas kertas kertas hitam amat mencabar, namun ia akan berjaya dilakukan jika Anda ada 3 syarat yang saya katakan tadi, iaitu kekuatan jatidiri (kuat semangat), mahir mengawal emosi dan punya tekad yang amat kuat.

Akhir kata, berusahalah untuk menjadikan diri Anda ceria, tenang dan jika boleh, gembira sepanjang masa. Lupakan apa saja yang negatif, yang buruk-buruk dan yang menyakitkan hati.

Lupakan saja, elak untuk mengingat, memikirkannya atau bercakap tentangnya walaupun sedikit. Anda perlu elak sebab ia akan mengheret Anda masuk ke lembah kemurungan, permasalahan berat, kurang keyakinan diri.

Orang yang happy, yang tenang, hidupnya bahagia saja.

Dia mudah mendapat hasil yang cukup baik dalam apa jua yang diusahakan olehnya.

Gelombang emosi positif yang keluar dari mindanya menarik situasi-situasi positif muncul dalam hidupnya tanpa dia sendiri sedari. Yang dia tahu, be happy, be positive all the way.

Sikap menjaga emosi “feel good” sepanjang hari adalah salah satu teknik untuk “work smart in hard way”. Inilah juga sebab mengapa orang-orang berjaya sentiasa bersemangat, bertenaga dan cekal hati walau berdepan berbagai dugaan hebat.

No comments: